Ἡ παγίδα τῶν ἐνοχῶν
Μοῦ ἔλεγε ὁ Γέροντας μιὰ μέρα:
«Ὁ χριστιανὸς πρέπει νά ἀποφεύγει τήν ἀρρωστημένη θρησκευτικότητα: τόσο
τό αἴσθημα ἀνωτερότητος γιὰ τὴν ἀρετή του, ὅσο καὶ τὸ αἴσθημα κατωτερότητος γιὰ
τὴν ἁμαρτωλότητά του. Ἄλλο πράγμα εἶναι τὸ κόμπλεξ καὶ ἄλλο ἡ ταπείνωση, ἄλλο ἡ
μελαγχολία καὶ ἄλλο ἡ μετάνοια.
Μὲ ἐπισκέφθηκε κάποτε ἕνας κοσμικὸς ψυχίατρος καὶ μοῦ κατηγόρησε τὸν
Χριστιανισμό, διότι, ὅπως εἶπε, δημιουργεῖ ἐνοχὲς καὶ μελαγχολία. Τοῦ ἀπάντησα:
Παραδέχομαι ὅτι μερικοὶ χριστιανοί, ἀπὸ σφάλματα δικά τους ἤ ἄλλων,
παγιδεύονται στὴν ἀρρώστια τῶν ἐνοχῶν, ἀλλὰ κι ἐσὺ πρέπει νὰ παραδεχθεῖς ὅτι οἱ
κοσμικοὶ παγιδεύονται σὲ μία χειρότερη ἀρρώστια, τὴν ὑπερηφάνεια. Καὶ οἱ μὲν
θρησκευτικὲς ἐνοχές, κοντὰ στὸν Χριστό, φεύγουν μὲ τὴν μετάνοια καὶ τὴν ἐξομολόγηση,
ἡ ὑπερηφάνεια ὅμως τῶν κοσμικῶν, ποὺ ζοῦν μακριὰ ἀπὸ τὸν Χριστό, δέν φεύγει.
Μὲ τὶς τοποθετήσεις αὐτὲς τοῦ Γέροντα, ξεκαθάριζαν μέσα μου μερικὲς ἀπορίες
ποὺ εἶχα, ἀναφορικὰ μὲ ψυχολογικὰ προβλήματα τῆς χριστιανικῆς ζωῆς. Ἀντιλαμβανόμουν
ὅτι ὁ Γέροντας ἤθελε νὰ ἀποφεύγουμε τὴν ὑπερηφάνεια, τὴν μεταμφιεσμένη σὲ αὐτοδικαίωση
«χριστιανικοῦ» φαρισαϊσμοῦ ἤ σὲ αὐτοκαταδίκη «χριστιανικῆς» περιδεοῦς
συνειδήσεως. Ἔβλεπα ὅτι ἡ θρασύτητα τῶν αἰσθανομένων ὡς «καθαρῶν» καὶ ἡ δειλία
τῶν αἰσθανομένων ὡς «ἐνόχων» δὲν διαφέρουν οὐσιαστικά, ὅτι εἶναι δύο ὄψεις τοῦ
αὐτοῦ νομίσματος, τῆς ὑπερηφάνειας. Διότι ὁ ἀληθινὰ πιστὸς χριστιανὸς ἐλευθερώνεται
ἀπὸ τὴν ἐνοχὴ μὲ τὴν ἐξομολόγηση καὶ τὴν ἄφεση καὶ χαίρει στὴν ἐλευθερία αὐτὴ
ποὺ τοῦ χάρισε ὁ Χριστός. Γνωρίζοντας δὲ ὅτι αὐτὸ εἶναι δῶρο Θεοῦ, εὐγνωμονεῖ
καὶ δὲν περιφρονεῖ. Εἶναι καθαρὸς διὰ τοῦ αἵματος τοῦ Χριστοῦ καὶ ὄχι ἀπὸ δικό
του κατόρθωμα. Ἔτσι, χαίρει καὶ εὐχαριστεῖ καὶ δὲν ὑπερηφανεύεται, καὶ ἐπιπλέον
βλέπει καὶ ὅλους τοὺς ἄλλους δυνάμει καλοὺς διὰ τοῦ αἵματος τοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Γέροντας μᾶς ἔδειχνε τὸν δρόμο ποὺ παράκαμπτει τὸ κακὸ (ἁμαρτία) καὶ τὸ
χειρότερο (ὑπερηφάνεια ἀρετῆς) καὶ ὁδηγοῦσε στὸ καλύτερο, στὴν ταπείνωση. Γι’ αὐτὸ
προσπαθοῦσε νὰ προστατεύσει τὴν γνησιότητα τῆς ταπείνωσης ἀπὸ τοὺς κινδύνους
νόθευσής της. Μοῦ ἔλεγε: «Νὰ εἴμαστε ταπεινοί, ἀλλὰ νὰ μὴν ταπεινολογοῦμε. Ἡ
ταπεινολογία εἶναι παγίδα τοῦ διαβόλου, ποὺ φέρνει τὴν ἀπελπισία καὶ τὴν ἀδράνεια,
ἐνῶ ἡ ἀληθινὴ ταπείνωση φέρνει τὴν ἐλπίδα καὶ τὴν ἐργασία τῶν ἐντολῶν τοῦ
Χριστοῦ».
Ὁ Γέροντας, μὲ τὴν διδασκαλία του καὶ περισσότερο μὲ τὰ βιώματά του, ἐποίμαινε
τὰ πρόβατά του καὶ τὰ ὁδηγοῦσε σὲ λειμῶνες ἀγάπης καὶ ταπείνωσης. Ζοῦσε ὁ ἴδιος
τὴν ταπείνωση, πιστεύοντας ὅτι ἐκεῖνος εἶναι τὸ τίποτε, γιατὶ ὁ Θεός εἶναι, ὅπως
ἔλεγε, τὸ πᾶν, κι ὅτι, ὅ,τι ἐμεῖς βλέπαμε πὼς εἶχε, δὲν ἦταν δικό του, ἀλλὰ δῶρο
τοῦ Θεοῦ.
Ἅγιος Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου