Παρασκευή 30 Μαΐου 2014


Στὸ παιδὶ θὰ πεῖς τὴν ἀλήθεια

Τὰ παιδιὰ μὲ τοὺς συνεχεῖς ἐπαίνους δὲν οἰκοδομοῦνται. Γίνονται ἐγωιστὲς καὶ κενόδοξοι. Θ θέλουν σ’ λη τους τ ζω ν τος παινον λοι διαρκς, στω κι ν τος λένε κα ψέματα. Δυστυχς σήμερα μάθανε λοι ν λένε κα ψέματα κα τ δέχονται ο κενόδοξοι, εναι τροφή τους. «Πές το, κι ς εναι ψέμα, κι ς εναι ερωνεία», λένε. Θες ατδν τ θέλει. Θες θέλει τν λήθεια. Δυστυχς, ατ δν τ καταλαβαίνουν λοι κα κάνουν τ ντελς ντίθετο.
Τ παιδιά, ταν τ παινες συνεχς, χωρς διάκριση, τ πειράζει ντίθετος. Τος ξεσηκώνει τὸν μύλο το γωισμο καί, συνηθισμένα πμικρ στος παίνους πγονες κα δασκάλους, προχωρον σως στ γράμματα, λλ τί τ φελος; Στ ζω θβγον γωιστς κα χι χριστιανοί. Ο γωιστς δν μπορον ν εναι ποτ χριστιανοί. Οἱ ἐγωιστς θέλουν διαρκς λοι ν τος παινον, λοι ν τος γαπνε, λοι ν λένε καλ γι’ ατούς, πράγμα πο Θεός μας, κκλησία μας, Χριστός μας δν τ θέλει.
θρησκεία μας δν θέλει ατν τν τρόπο, ατ τν γωγή. ντίθετα, θέλει τ παιδι π μικρ ν μαθαίνουν στν λήθεια. λήθεια το Χριστο τονίζει τι, μα παινες ναν νθρωπο, τν κάνεις γωιστή. γωιστς εναι μπερδεμένος, δηγούμενος π το διαβόλου κα το κακο πνεύματος. τσι, μεγαλώνοντας μέσα στν γωισμό, πρώτη του δουλει εναι ν’ ρνεται τν Θεκα ν εναι νας γωιστς προσάρμοστος μέσα στν κοινωνία. Πρέπει ν πες τν λήθεια, ν τ μάθει νθρωπος. λλις τν ποστηρίζεις στν μορφωσιά του. ταν πες στν λλο τν λήθεια, ατς κατατοπίζεται, προσέχει, κούει κα τος λλους, γκρατεύεται.
τσι κα στ παιδθ πες τν λήθεια, θ τ μαλώσεις, γι ν κατατοπιστεῖ ὅτι ατ πο κάνει δν εναι καλό. Τί λέει σοφς Σολομών; «ς φείδεται τς βακτηρίας, μισε τν υἱὸν ατο, δ γαπν, πιμελς παιδεύει». χι, μως, ν τ δέρνεις μ τ μαγκούρα. Τότε φεύγουμε π’ τ ρια κα γίνεται τ ντίθετο. Μ τν παινο π μικρ τ παιδιά μας τ δηγομε στν γωισμό. Κα τν γωιστ μπορε κα ν τν κοροϊδεύεις, ρκε ν το λς τι εναι καλός, ν το φουσκώνεις τ γώ του. Κι τσι σο λέει: «, ατς πο μ’ παινε, ατς εναι καλός». Ατ δν εναι σωστ πράγματα.
Ἐπειδὴ ὁ ἄνθρωπος μεγαλώνει μὲ τὸν ἐγωισμό, ἀρχίζουν τὰ μπερδέματα μέσα του, ὑποφέρει, δὲν ξέρει τί νὰ κάνει. Αἰτία τῆς ψυχικῆς ἀκαταστασίας εἶναι ὁ ἐγωισμός. Αὐτὸ τὸ πράγμα καὶ οἱ ἴδιοι οἱ ψυχίατροι, ἅμα τὸ μελετήσουν, θὰ τὸ βροῦν, ὅτι ὁ ἐγωιστὴς εἶναι ἄρρωστος. Ποτ δν πρέπει ν παινομε τος συνανθρώπους μας κα ν τος κολακεύουμε, λλ ν τος δηγομε στν ταπείνωση κα στν γάπη τοΘεο. Κι οτε ν πιζητομε μες ν μς γαπνε, λέγοντας παίνους στος λλους. Νμαθαίνουμε ν’ γαπμε κι χι ν ζητομε ν μς γαπνε. Ν’ γαπμε λους κα ν κάνουμε θυσίες, σο μπορομε μεγάλες, γι λους τος ν Χριστῷ ἀδελφος νιδιοτελς, χωρς ν περιμένουμε παίνους κι γάπη π’ ατούς. Ατο θκάνουνε γι μς ,τι Θες τος λέει. ν εναι κι κενοι χριστιανοί, θ δώσουνε δόξα στν Θεό, πο βρεθήκαμε κα τος βοηθήσαμε τος επαμε ναν καλ λόγο.
τσι ν δηγετε κα τ παιδι το σχολείου. Ατ εναι λήθεια. λλις γίνονται προσάρμοστα. Δν ξέρουν τί κάνουν κα πο βαδίζουν κα ατία εμαστε μες, πο τκάναμε τσι. Δν τ δηγήσαμε στν λήθεια, στν ταπείνωση, στν γάπη το Θεο. Τ κάναμε γωιστς κα νά τ ποτέλεσμα τώρα. πάρχουν, μως, κα παιδι πο προέρχονται πγονες ταπεινος κι π μικρ ταν εναι, τος μιλνε γιτν Θε κα γι τν γία ταπείνωση. Ατ τ παιδι δν δημιουργον προβλήματα στος συνανθρώπους τους. Δν θυμώνουν, ταν τος ποδεικνύεις τ λάθος τους, λλ προσπαθον ν τ διορθώσουν κα προσεύχονται Θες ν τος βοηθήσει ν μ γίνουν γωιστές.
γώ, τί ν σς π, ταν εχα πάει στ γιον ρος, πγα σ κάτι γέροντες γιότατους. Ατο ποτ δν μοεπαν «μπράβο». Πάντα μ συμβουλεύανε πς ν γαπάω τν Θε κα πς ν εμαι πάντα ταπεινός. Ν πικαλομαι τν Θε ν μ’ νισχύει στν ψυχή μου κα ν Τν γαπάω πολύ. Οτε τ ξερα ατ τ «μπράβο», οτε ποτ τ ζήτησα. ντίθετα στενοχωριόμουνα, μα ο Γέροντές μου δν μ μαλώνανε. λεγα: «Ν πάρει εχή, δν ηρα γέροντες καλούς!». θελα ν μ παιδεύουνε, ν μμαλώνουνε, ν μο φέρονται σκληρά. Ατ πο σς λέω τώρα, ν τ’ κούσει νας χριστιανός, τί θ πε;  Θ τ χάσει κα θ τ’ πορρίψει. Κι μως, ατ εναι τ σωστό, τταπεινό, τ κραιφνές.
Οτε ο γονες μου μο επαν ποτ «μπράβο». Οτε τ θελα τ «μπράβο». Γι’ ατ ,τι κανα, τ κανα νιδιοτελς. Τώρα πο μ’ παινον ο νθρωποι, ασθάνομαι πολ σχημα. Τί ν σς π... Κλωτσάω μέσα μου, ταν ο λλοι μο λένε «μπράβο». λλ δν μ’ βλαψε πο μαθα τν ταπείνωση. Κα τώρα γιατί δν θέλω ν μ’ παινον;  Διότι ξέρω τι παινος τν κάνει κούφιο τν νθρωπο κα διώχνει τν χάρι το Θεο. Κα χάρις τοΘεο ρχεται μόνο μ τν γία ταπείνωση. νθρωπος ταπεινς εναι τέλειος νθρωπος. Δν εναι ραα ατά; Δν εναι ληθινά;
Σ’ ποιον τ πες ατ θ πε: «Τί λές, καλέ, μα δν παινέσεις τ παιδ οτε ν διαβάσει μπορε, οτε, οτε...». Μ συμβαίνει ατό, γιατ τσι εμαστε μες κα κάνουμε κα τ παιδί μας τσι. Τ φυσικό το νθρώπου, τσι πως τν πλασε Θεός, εναι ταπείνωση. ν γωισμς εναι κάτι τ φύσικο, εναι ρρώστια, εναι παρ φύσιν. Δν νομίζετε τι ατ εναι ατία πο τ παιδι χάνονται, πο ο νθρωποι νταρτεύουν; Εναι γωισμός, ποτος χουν π’ τν μικρ λικία μφυτεύσει ο γονες. διάβολος εναι μέγας γωιστής, μέγας ωσφόρος. Δηλαδ ζομε τν ωσφόρο μέσα μας, ζομε τν διάβολο. Δν ζομε τν ταπείνωση. ταπείνωση εναι το Θεο, εναι κάτι τ παραίτητο γι τν ψυχ το νθρώπου. Εναι κάτι τ ργανικό. Κι ταν λείπει, εναι σν ν λείπει π’ τν ργανισμ καρδιά. καρδι δίνει ζω στν ργανισμό. Κα ταπείνωση δίνει ζω στν ψυχή. Μ τν γωισμ νθρωπος εναι πλέον μ τ μέρος το κακοπνεύματος, δηλαδ ναπτύσσεται μ τ κακ πνεμα καὶ ὄχι μ τ γαθό.

Γέρων Πορφύριος

Τετράδιο 146 * Μάϊος 2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου